PLÁN PRÁCE ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ na školní rok 2024/2025
Vedoucí školního poradenského pracoviště:
Mgr. Veronika Vojtková – školní speciální pedagog
Členové školního poradenského pracoviště:
Mgr. Marie Fidrmucová – výchovný poradce
Mgr. Soňa Fůkalová – školní metodik prevence
Dominika Rollinková – asistent pedagoga
Lucie Dvořáková – asistent pedagoga
Alice Klečková – asistent pedagoga
Školní poradenské pracoviště zahájilo na ZŠ Blučina svoji činnost dne 27. 9. 2017. Personální složení je popsáno výše. Jako hlavní cíl naší práce jsme si stanovili poskytovat kvalitní poradenské služby učitelům, žákům i jejich rodičům v následujících oblastech:
- zajištění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
- prevence sociálně patologických jevů a závadového chování
Pro letošní školní rok jsme si stanovili následující prioritu:
- Metodická podpora učitelů v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými.
- Začlenění přípravné třídy do života školy.
Hlavní úkoly pro jednotlivé oblasti činnosti:
- Zajištění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
ZÁŘÍ
- Nákup a příprava pomůcek pro integrované žáky
Zodpovídá: Vojtková
- Seznámení prvních tříd s prostředím školy
Zodpovídá: Vojtková, Fůkalová, Maršálková
ŘÍJEN – LISTOPAD
- Evidence a kontrola individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky do 30. 9. 2024, jejich předložení řediteli školy, kompletace spisové dokumentace
Zodpovídá: Vojtková
- Aktualizace a doplnění databáze integrovaných žáků a ostatních žáků se specifickými vzdělávacími potřebami k 30. 9. 2024
Zodpovídá: Vojtková
- Aktualizace informačních nástěnek pro rodiče i učitele
Zodpovídá: Fidrmucová
- Depistáž v prvních třídách zaměřená na adaptaci žáků
Zodpovídá: Vojtková
- Příprava podkladů pro vytvoření individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky v souladu s platnou legislativou a s využitím zkušeností z loňského školního roku + založení spisů a vedení spisové dokumentace
Zodpovídá: Vojtková
- Spolupráce výchovného poradce a školních speciálních pedagogů s třídními učiteli při tvorbě IVP pro integrované žáky
Zodpovídají: Vojtková
- Jednání s pedagogicko-psychologickými poradnami a se speciálně pedagogickými centry, se kterými škola spolupracuje – dohoda spolupráce na nový školní rok + projednání individuálních vzdělávacích plánů s konzultanty školského poradenského zařízení
Zodpovídá: Vojtková
PROSINEC
- Depistážní šetření v 1. třídě – vyhledávání žáků s percepčním oslabením
Zodpovídá: Vojtková
- Kontrola vedení dokumentace o žácích s podpůrnými opatřeními
Zodpovídá: Vojtková
LEDEN
- Informace rodičům o výsledcích depistážního šetření v 1. třídě
Zodpovídá: Vojtková, Fůkalová
- Příprava školních dotazníků pro odeslání na vyšetření do PPP pro integrované žáky a dále pro žáky, kteří budou přecházet na II. stupeň a u kterých se objevily aktuální problémy
Zodpovídá: Vojtková
- Zhodnocení činnosti a efektivity reedukací specifických vývojových poruch učení a spolupráce s rodiči i vyučujícími za 1. pololetí školního roku
Zodpovídají: Vojtková, Fidrmucová
- Zhodnocení efektivity práce integrovaných žáků podle IVP v 1. pololetí + návrhy na doplnění IVP
Zodpovídají: Vojtková, Fidrmucová
ÚNOR
- Zahájení doučování z českého jazyka pro vybrané žáky 1. třídy
Zodpovídá: třídní učitelky 1. tříd
BŘEZEN
- Průběžné hodnocení činnosti PSPP a zhodnocení jejich efektivity.
Zodpovídá: Vojtková
ČERVEN
- Zhodnocení výsledků péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami – zpětná vazba od zákonných zástupců integrovaných žáků i jejich vyučujících – předání dotazníků a jejich vyhodnocení
Zodpovídá: Vojtková
ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK
- V rámci jedné z hlavních priorit pro letošní školní rok náslechy v hodinách, ve kterých jsou vyučováni integrované žáci a následné konzultace s učiteli o možnostech práce s nimi. Četnost těchto náslechů bude dána zájmem učitelů a časovými možnost členů školního poradenského pracoviště – bude však minimálně 1x za školní rok u každého integrovaného žáka a předmětu, ve které se porucha nebo mimořádné nadání nejvíce projevují
- Průběžné odesílání žáků na vyšetření do PPP – úzká spolupráce s třídními učiteli a vyučujícími českého jazyka, pomoc při přípravě dotazníků
- Konzultace s třídními učiteli a rodiči žáků s poruchami učení o závěrech prvního vyšetření v PPP a projednání následné péče o tyto žáky, v případě zájmu rodičů poskytnutí materiálů k reedukaci poruch při domácí přípravě žáků
- Sledování adaptačních potíží žáků 1. ročníků při zahájení školní docházky
- Spolupráce s třídními učiteli a rodiči při řešení aktuálních výukových problémů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Konzultace s rodiči žáků s poruchami učení a chování
- Sledování nových poznatků v oblasti péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami – zapojení do programů dalšího vzdělávaní a průběžné doplňování knihovny odborné literatury
Zodpovídají: Vojtková, Fidrmucová, Fůkalová
- Problémy spojené se školní docházkou
ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK
- Prevence a postihy záškoláctví – postup podle metodického pokynu: evidence neomluvených hodin, účast na jednáních třídních učitelů s rodiči, evidence zápisů z jednání třídních učitelů s rodiči a z jednání výchovných komisí
Zodpovídá: Fůkalová
- V případě zájmu zajištění individuální poradenské péče pro rodiče žáků s neomluvenou a zvýšenou absencí
Zodpovídají: Fůkalová
- Spolupráce se sociálním odborem při MěÚ v Židlochovicích a kurátorem pro mládež, případně s Policií ČR, při řešení případů neomluvené absence
Zodpovídají: Fůkalová
- Sledování žáků s vysokou omluvenou absencí – projednávání případů, kdy žáci zameškali více než 100 hodin za jedno klasifikační období – jednání s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáka, hledání příčin vysoké absence žáků ve škole a návrhy opatření
Zodpovídá: Fůkalová, Fidrmucová
- Koordinace zajištění pomoci žákům s dlouhodobou absencí ze zdravotních důvodů – možnost zadání úkolů z jednotlivých předmětů + individuální konzultace + individuální přezkoušení
Zodpovídá: Fůkalová, Fidrmucová
- Prevence sociálně patologických jevů a závadového chování žáků
- Aktivity plánované v oblasti prevence jsou jako každoročně podrobně popsány v Minimálním preventivním programu školy. Jeho cílem je předat informace o sociálně patologických jevech, ukázat jaké problémy tyto jevy způsobují ve společnosti, pomáhat žákům vyrovnávat se se stresem, posilovat jejich sebedůvěru, toleranci, příznivé klima ve třídě, zabývat se problematikou životního stylu, xenofobie a rasové nesnášenlivosti.
- Minimální preventivní program vychází ze Školní preventivní strategie ZŠ Blučina a bude realizován stejně jako v minulých letech ve 3 oblastech:
- součást výuky v 1. – 5. ročníku
- aktivity:
- dlouhodobého charakteru
- jednorázové akce
- spolupráce s rodiči
- Minimální preventivní program školy je přílohou tohoto plánu práce.
Za vypracování, plnění a vyhodnocení MPP zodpovídá: Fůkalová
- Prezentace služeb Školního poradenského pracoviště:
ŘÍJEN
- Zřízení informační nástěnky o ŠPP v prostorách vstupu do ZŠ
Zodpovídá: Fidrmucová
- Aktualizace informací o ŠPP na webových stránkách školy
Zodpovídá: Vojtková
PRŮBĚŽNĚ PO CELÝ ROK
- Příprava aktuálních informací na webové stránky
- Plán DVPP
- Marie Fidrmucová – novinky v poradenské péči na základních školách, inkluze
- Soňa Fůkalová – prevence sociálně patologických jevů, kyberšikana
- Veronika Vojtková – novinky v práci se žáky s vývojovými poruchami učení,
kyberšikana
- Konzultační hodiny a pracovní porady členů ŠPP:
- Konzultační hodiny:
- vždy po domluvě
- Veronika Vojtková +420 608 373 356 verca.kosikova@seznam.cz
- Marie Fidrmucová +420 604 404 568 fidrma@seznam.cz
- Soňa Fůkalová +420 734 209 114 sonarabatinova@seznam.cz
- b) Pracovní porady členů ŠPP
- 3. 9. 2024
- 1. 10. 2024
- 5. 11. 2024
- 3. 12. 2024
- 7. 1. 2025
- 4. 2. 2025
- 4. 3. 2025
- 8. 4. 2025
- 6. 5. 2025
- 3. 6. 2025
V Blučině dne 3. 9. 2024 Mgr. Veronika Vojtková
vedoucí ŠPP